Wat is remarketing?

Remarketing is als het ware het achtervolgen van je klanten die interesse hebben getoond. Deze klanten hebben interesse getoond in een artikel maar hebben om de één of andere reden afgehaakt. Dit hoeft geen slecht teken te zijn, want het percentage mensen dat na één website bezoek de bestelling afrondt, is vrij laag. Vaak willen mensen er nog een nachtje over slapen, ervoor sparen of nog even vergelijken met andere websites. Om de interesse aangewakkerd te houden wordt er met regelmaat gebruik gemaakt van remarketing banners. Remarketing zal de interesse van de klant vasthouden door middel van een doelgerichte tekst- of beeldadvertentie.

De voordelen van remarketing

Het gebruik van remarketing is niet alleen goed voor je verkoop, maar ook voor je eigen portemonnee. Remarketing kan namelijk ook erg voordelig zijn qua advertentiekosten. Bij remarketing zal in de meeste gevallen de kosten per klik rond de € 0,15 liggen. Deze prijzen zijn in vergelijking met de normale prijs per klik veel geld besparen. Daarnaast hebben de klanten al interesse getoond waardoor het een erg warme lead is. 

Een ander voordeel is dat je met remarketing heel specifiek kan zijn met welke mensen je wilt bereiken. Zo kun je de mensen die op zoek waren naar een paarse laptop een advertentie laten zien van aanbiedingen van paarse laptops in jouw assortiment. 

Tevens hoef je ook niet bang te zijn dat mensen jouw advertentie vervelend zullen vinden want, dit heb je uiteindelijk allemaal zelf in de hand. Kies zelf je eigen frequentie wanneer en hoe vaak je je advertentie laat zien.

Welke platformen maken gebruiken remarketing?

Google AdWords

Google AdWords is een van de meest bekendste dat gebruik maakt van het vertonen van tekstadvertenties. Via Google Search vertonen zij tekstadvertenties en via Google Display Netwerk vertonen zij tekst- of beeld advertenties. Door gebruik te maken van deze advertentiemogelijkheden kan je via Google ervoor zorgen dat er nieuw verkeer naar jouw website komt, maar ook dat voormalige websitebezoekers jou opnieuw benaderen. Uiteraard betaal je pas wanneer bezoekers op jouw advertentie klikken.

Facebook

Remarketing via Facebook werkt eigenlijk precies hetzelfde als met Google AdWords, maar dan met Facebook Advertenties. Facebook heeft een heel groot bereik met miljoenen Nederlandse gebruikers hierdoor is de kans groot dat jouw doelgroep zich hier ook bevindt. Om je doelgroep te benaderen moet je een Facebook-pixel plaatsen op de websitepagina’s die je wilt tracken. Daarna hoef je alleen maar je doelgroep in te stellen via Facebook.

LinkedIn

In grote lijnen komt LinkedIn remarketing bijna helemaal overeen met Facebook remarketing. Bij LinkedIn moet er ook een tag geplaatst worden op de websitepagina’s die je wilt tracken. Hiermee kan je ook een doelgroep instellen via de website, maar ook via een mailinglijst. Na het instellen van de doelgroep hoef je deze alleen nog te koppelen aan je campagne.

YouTube

Bij YouTube is het mogelijk om gepersonaliseerde advertenties te laten zien aan kijkers op basis van hun eerdere interacties. Dit zijn de filmpjes die je te zien krijgt op YouTube die je na 5 seconde weg kunt klikken. Nu hoef je niet bang te zijn dat je betaald voor deze 5 seconde, want je zal pas betalen wanneer het filmpje helemaal is bekeken of tenminste 30 seconden is bekeken. Om dit te doen moet je eerst je YouTube-kanaal koppelen aan je Google AdWords-account en dan een remarketinglijst aanmaken. Je kunt mensen targetten die een video hebben bekeken via een kanaal, een kanaal hebben bezocht, een video hebben geliket of gereageerd hebben via een kanaal. Dit kan je allemaal gebruiken voor je doelgroep instellingen voor je nieuwe of bestaande campagnes.

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website goed geoptimaliseerd is, maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.