Alles over de title-tag

In deze tekst leggen wij de title-tags zo goed mogelijk aan je uit. Wij geven antwoord op de vragen wat het is, wat je er mee kan en waarom het zo belangrijk is. Content is één van de belangrijkste punten van SEO, misschien wel dé belangrijkste. Wie zich verdiept in de wereld van SEO weet dat je niet zomaar content moet toevoegen op een website, deze moet namelijk aan erg veel eisen voldoen om het een goede SEO-tekst te maken. Zoekmachines bekijken namelijk jouw SEO-teksten op bijna dezelfde manier als dat een bezoeker dat zou doen. Je tekst wordt niet alleen gelezen als een bezoeker, de tekst wordt ook beoordeeld zoals een bezoeker dat zou doen. Eén van de beoordelingspunten is dan ook de leesbaarheid, en daar kan jij met de title-tag invloed op uitoefenen.

Wat is een title-tag?

Met een title-tag geef je in de codes van je tekst aan in welk deel van de tekst zich een titel of subtitel bevindt. Dit geef je aan door middel van een ‘H’, deze staat voor ‘Header’. Net als bij alle andere codes moet je de title tag openen en sluiten. Je opent de tag met ‘<h1>’, hierna volgt de tekst waarvan jij een titel wilt maken en je sluit af met ‘</h1>’. Met deze code geef je twee dingen aan:

  1. Dat alle tekst die tussen de twee tags staat de lettertype van een titel moet krijgen.
  2. Je laat de zoekmachine weten welk deel van je tekst een titel is.

< h1 >,< h2 > enzovoort...

In bovenstaande uitleg is ‘h1’ gebruikt, dit wil zeggen dat de tekst de lettertype van header 1 krijgt en dat het wordt gezien als belangrijkste titel van je pagina. Deze h1 dien je dus ook boven in je tekst te plaatsen. Naast h1 heb je ook h2, h3, h4 en h5. Naarmate het cijfer achter de h groter wordt, des te kleiner wordt vaak het lettertype en des te minder belangrijk wordt de titel, je gebruikt deze in principe als subtitel. Wanneer de tweede titel in je tekst een onderdeel is van je eerste titel, geef je deze simpelweg de title tag h2. Hierna volgt h3 enzovoort.

Google wordt blij van jouw title-tags

Je kunt natuurlijk je tekst netjes en overzichtelijk maken door alinea’s te maken en (sub)titels te gebruiken, dit leest een heel stuk fijner en je ziet in één oogopslag waar de tekst over gaat. Niet alleen voor de bezoeker leest dit fijner, maar ook voor Google. Met title-tags geef je aan waar iedere alinea van je tekst over gaat en hoe belangrijk deze is op je pagina. Google kan dus beter de hoofdonderwerpen uit je tekst filteren, jouw website daarop beoordelen en je een plekje geven in de zoekresultaten. Maak de titels dan ook vooral niet te lang +/- 65 tekens is wel de max. Wanneer je jouw titels langer maakt verzwakt dit het hoofdonderwerp waar dat stuk tekst over gaat, het onderwerp wordt dan net als de titel simpelweg te breed. Kies je (sub)titels dus goed uit, want deze kunnen een belangrijke waardeverhoging op je keywords, alinea, je SEO-tekst en op je website zijn.

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website goed geoptimaliseerd is, maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

silver laptop typing

Misverstanden

Er zijn een aantal dingen die bij een title taak vaak verkeerd worden begrepen en daardoor fout gaan. Zo denken veel mensen bijvoorbeeld dat een goede SEO titel totaal niet belangrijk is in de titel van je website. Door geen goede SEO titel zal uw titel al snel als ‘saai’ of ‘nietszeggend’ worden gelabeld. Het is daarom belangrijk om een titel interessant en opvallend te maken om je van de rest te onderscheiden.

Er wordt verder ook vaak gedacht dat zoekwoorden vooraan in de titel zetten het meeste kliks oplevert. Niets is echter minder waar, het vooraan plaatsen van een zoekwoord geeft namelijk vaak een slecht lopende zin. Uit onderzoek blijkt dat goedlopende titels met het zoekwoord er netjes in verwerkt meer kliks opleveren dan een zoekwoord wat vooraan wordt geplaatst.

Losse tips!

Wij raden je aan om altijd een getal terug te laten komen in je SEO-titel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat titels met getallen erin het de meeste kliks krijgen. (Denk bijvoorbeeld aan een titel als: “de 15 manieren om jouw website te optimaliseren”).

Zorg er daarnaast ook voor dat jouw brand altijd terug komt in je title tag. Dit trekt ten eerste de aandacht en is daarnaast ook een goede manier van branding. Het is verder ook belangrijk om hoofdletters in je titels te gebruiken. Dit zal namelijk ook meer conversie opleveren. Gebruik enkel kleine letters bij de nietszeggende woorden binnen de titel. Zorg er daarnaast ook voor dat je dubbele titels ten allen tijde vermijd.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.