SEO-tekst-top

Wat is een SEO-tekst?

In de Online Marketingwereld komen SEO-teksten vaak naar voren. Maar wat is een SEO-tekst nou eigenlijk? SEO-teksten zijn een zeer belangrijk onderdeel van de optimalisatie van je website. In een SEO-tekst worden verschillende factoren verwerkt die stuk voor stuk wat bijdragen aan de organische optimalisatie van je website. Maar waar moet een goede SEO-tekst nou eigenlijk allemaal aan voldoen?

 

Waar moet een goede SEO tekst aan voldoen?

Er komen echter wel een aantal belangrijke dingen bij kijken waar je rekening mee zal moeten houden bij het schrijven van zo’n SEO-tekst. Je zou eindeloos lang bezig kunnen zijn met een SEO-tekst om alles zo perfect mogelijk te maken en alles tot in detail uit te leggen over je product of dienst. Maar is dit nu wel zo’n goed idee om een enorm lange tekst op je website te plaatsen? In de praktijk zien we dat websitebezoekers zelden de hele tekst doorspitten, zij gaan eerder snel en gericht op zoek naar de informatie die zij willen hebben.

En Google wilt eigenlijk niets anders dan dat haar gebruikers snel de benodigde informatie kunnen vinden waar zij voor komen. Je bezoekers lastig vallen met lange eindeloze teksten is dus niet de goede aanpak, maar wat dan juist wel? In dit artikel leggen we je uit waar een SEO tekst volgens Google aan moet voldoen.

Je kunt rekening houden met een aantal belangrijke punten om op efficiënte manier een SEO tekst te schrijven. Zo houden wij bij iKy Creative voornamelijk rekening met de volgende factoren:

  • gebruikmaken van de juiste keywords
  • Een pakkende meta description
  • Slim gebruikmaken van interne links
  • Maak gebruik van titels en tussenkopjes
  • Optimaliseer de afbeeldingen in je SEO-tekst
  • Optimaliseer jouw video’s door middel van structured data

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website goed geoptimaliseerd is, maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

Gebruikmaken van de juiste keywords

Gebruikmaken van de juiste keywords is het allerbelangrijkste waar in een SEO-tekst op gelet moet worden. Een SEO-tekst is geen SEO-tekst zonder de goede keywords. Het is belangrijk om eerst goede keywords te verzamelen. Vervolgens worden deze keywords meerdere malen op een subtiele manier in verschillende onderdelen van de tekst verwerkt. Ook is het belangrijk dat de keywords in verschillende contexten gebruikt worden. Op deze manier kun je aan Google duidelijk maken dat je SEO-tekst over dat bepaalde onderwerp gaat, en dat je daarop gevonden wilt worden.

 

Een pakkende meta description

Een goede meta description is ook goed voor de optimalisatie van uw website. De meta description kan 160 tekens bevatten. Je kan de meta description zien als een soort “verkoop pitch” voor je website. Deze ene zin is namelijk naast de naam en link van je website het enige wat een potentiële bezoeker op de resultatenpagina van Google te zien krijgt. Het is daarnaast ook erg belangrijk om altijd je belangrijkste keywords terug te laten komen in de meta description. Deze keywords komen namelijk naar voren wanneer hierop gezocht wordt.

Maak gebruik van titels en tussenkopjes

Om voor overzichtelijkheid in een tekst te zorgen is het erg belangrijk dat je gebruikmaakt van titels en tussenkopjes. Een te lange tekst die niet onderverdeeld is in verschillende alinea’s komt namelijk erg chaotisch over. Bezoekers zitten er ook meestal niet op te wachten om een rommelige tekst te lezen. Het niet gebruiken van tussenkopjes en titels brengt dus de waarde van je SEO-tekst en de  omlaag.

 

Optimaliseer de afbeeldingen in je SEO-tekst

Zorg voor een goede “Alt-tekst” in de afbeelding. Een Alt-tekst is de tekst die er te staan komt wanneer de desbetreffende afbeelding niet wil laden als er een bezoeker op uw pagina terecht komt. Als er dan vervolgens “Afbeelding1234.png” staat snapt Google natuurlijk niks van wat er precies bedoeld wordt. Probeer daarom in de alt-tekst concreet te omschrijven wat er op de afbeelding te zien is. Je kan daarnaast natuurlijk altijd nog een onderschrift toevoegen voor meer content.

Schrijven

Slim gebruikmaken van interne links

Gebruikmaken van interne links is ook een belangrijke meespelende factor. Veel links op een pagina geeft de tekst namelijk meer waarde. De mooiste interne links zijn links in een lopende zin. Probeer interne links ook altijd in een woord te plaatsen wat relevant is met de desbetreffende pagina waarnaartoe gelinkt wordt.Klik hier voor meer info over linkbuilding!

 

Optimaliseer jouw video’s door middel van structured data

Net als bij een afbeelding op je pagina weet Google niet wat er in een video gebeurd. Door middel van Structured Data kan je veel context en info over de video toevoegen. Bezoekers krijgen deze informatie niet te zien, het verschijnt namelijk alleen in de broncode. Zo wordt de video alsnog geïndexeerd door Google en kan het bijvoorbeeld als thumbnail tussen de zoekresultaten worden getoond.

 

Overig

Er zijn naast de bovenstaande zaken nog veel meer verschillende factoren die meespelen met de kwaliteit van een SEO-tekst. Zo vindt Google het erg belangrijk dat je goede content biedt voor de bezoeker van jouw website. Dit betekent dat de content binnen de tekst goed moet aansluiten op hetgeen waar de bezoeker naar op zoek is. Daarnaast geeft Google ook voorkeur aan een langere tekst. Het komt er eigenlijk allemaal op neer dat een tekst (en überhaupt de hele website) de bezoeker zo veel mogelijk waarde aan de bezoeker biedt. Dat is wat Google het aller belangrijkst vindt.

Handige tip!

Probeer altijd je belangrijkste keyword in de titel te noemen

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.