viral-marketing

Elke dag horen we wel wat over Viral Marketing. De grappige, herkenbare maar soms ook emotionele filmpjes komen voorbij op uw timeline en verschijnen bij uw aanbevolen video’s op youtube. Maar wat is het nou eigenlijk precies? En hoe zorgt u ervoor dat ook uw campagne viraal gaat?

 

Wat is Viral Marketing?

Viral marketing is een marketingtechniek waarbij het de bedoeling is dat de gecreëerde content zich als een virus over het internet verspreid. Dit houdt in dat de content zich razendsnel verspreid van persoon tot persoon. Het verspreiden van de content gaat het beste via sociale media en Youtube. Op deze platforms is het namelijk mogelijk om de content te delen, liken en een reactie achter te laten. Viral Marketing is dus een moderne vorm van mond-tot-mond reclame. Wel is het bij Viral Marketing belangrijk dat het niet meteen duidelijk is dat het gaat om een reclame. Daarbij is de kans van slagen van uw Viral Marketing campagne groter als u al doet aan SMO.

netwerk-laptop

Waarom Viral Marketing?

Viral Marketing is meestal relatief goedkoop net zoals SEO en heeft een enorm bereik. Het maakt namelijk optimaal gebruik van de kansen die het internet tegenwoordig biedt. Hieronder volgt een opsomming van de voor- en nadelen.

Voordelen

  • Relatief goedkoop
  • Groot bereik
  • Niet opdringerig, mensen kiezen er namelijk zelf voor om de content te delen
  • Uitstekende marketingtechniek om de jongere doelgroep te bereiken.

Nadelen

  • Zodra de campagne gelanceerd is heeft u weinig invloed meer op de uitkomst
  • Mocht de campagne niet in de smaak vallen kost het veel tijd om alles van het internet af te krijgen
  • Als het eenmaal bekend is dat het gaat om een reclame neemt de aandacht af.

De sleutel tot succes

Viral marketing blijft een relatief vaag begrip. Het is namelijk nooit 100% zeker dat het beoogde resultaat ook daadwerkelijk bereikt wordt. Toch zijn er een aantal aspecten die de kans op succes enorm vergroten. Wat veel succesvolle virale video’s gemeen hebben is dat er humor bij komt kijken. Als een persoon moet lachen om een video is de neiging om de video te delen uiteraard groter. Hetzelfde geldt voor een video waarin men zichzelf kan herkennen. De content moet dus herkenbaar zijn voor de doelgroep. Wat ook populair is om in de gaten te houden is het oproepen van emoties bij de kijker. Dit kan bijvoorbeeld door de kijker verdrietig te maken of door het geloof in de mensheid te herstellen. Naast deze aspecten is het uiteraard belangrijk om goed te weten wie uw doelgroep is en via welk platform deze doelgroep het best te bereiken is.

 

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website goed geoptimaliseerd is, maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

 

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.