Uitsluitingszoekwoorden

Alles over uitsluitingszoekwoorden

Bij het opstarten van je SEA-campagne zal je vast en zeker een aantal termen tegenkomen die je niet kent. Eén van die termen zullen wij van iKy Creative voor jou uitleggen zodat het allemaal wat duidelijker wordt. We hebben het hier natuurlijk over de uitsluitingszoekwoorden, ook wel “negative keywords” genoemd. Deze uitsluitingszoekwoorden zijn cruciaal voor de optimalisatie van je SEA-campagne. Het zou namelijk zonde zijn als jouw advertenties verschijnen bij zoekwoorden die niet relevant zijn voor jouw bedrijf. Wil je meer te weten komen over uitsluitingszoekwoorden? Lees dan vooral even dit artikel door!

Wat zijn uitsluitingszoekwoorden?

Uitsluitingszoekwoorden zijn eigenlijk zoekwoorden waarvan je niet wilt dat je advertenties verschijnen omdat deze meestal niet relevant zijn voor jouw bedrijf. Met uitsluitingszoekwoorden kun je dus zoektermen uitsluiten van je SEA-campagne . Dit zorgt ervoor dat je advertenties alleen verschijnen bij zoekwoorden die relevant en belangrijk zijn voor je klanten. Door deze betere targeting verschijnt je advertentie dus voor geïnteresseerde gebruikers waardoor je Return On Investment (ROI) toenoemt. 

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website goed geoptimaliseerd is, maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

Hoe het werkt

Bij het uitzoeken van uitsluitingszoekwoorden voor een SEA-campagne is het belangrijk dat je zoekt naar zoektermen die vergelijkbaar zijn met de zoekwoorden die al gebruikt worden. Vergelijkbaar, ze zijn dus niet hetzelfde waardoor de kans bestaat dat de klanten die deze zoekwoorden gebruiken op zoek zijn naar een ander product. Denk bijvoorbeeld aan een tweedehandsauto zaak, wanneer je tweedehands spullen verkoopt wil je natuurlijk niet dat je advertenties verschijnen bij zoektermen zoals nieuw of gloednieuw. Bij het gebruik van een Display campagne zorgen de uitsluitingszoekwoorden er tevens voor dat de advertenties niet worden laten zien op websites die niet relevant zijn voor jouw bedrijf.

Google adwords

Verschillende typen

Bij het gebruik van uitsluitingszoekwoorden zijn er drie verschillende typen die allemaal net even wat anders zijn en doen. De drie typen zijn te onderscheiden in de onderstaande termen:

  • Exact uitsluitingszoekwoord

Bij het opgeven van een exact uitsluitingszoekwoord wordt je advertentie niet laten zien wanneer de zoekterm bestaat uit het exacte uitsluitingszoekwoord. De advertentie kan nog wel verschijnen wanneer er woorden toegevoegd zijn aan het opgegeven uitsluitingszoekwoord.

  • Breed uitsluitingszoekwoord

Met het gebruik van een breed uitsluitingszoekwoord wordt de advertentie niet laten zien wanneer een zoekterm alle uitsluitingszoekwoorden bevat, dus ook niet wanneer de zoekterm in een andere volgorde is dan het uitsluitingszoekwoord.

  • Woordgroep uitsluitingszoekwoord

Bij het opgeven van een woordgroep uitsluitingszoekwoord verschijnt de advertentie niet als de zoekterm het exacte uitsluitingszoekwoord bevat in dezelfde volgorde.

Bij het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden moet je dus wel op een aantal aspecten letten, zoals welk soort uitsluitingszoekwoord het best werkt voor jouw bedrijf. Het gebruik van zoekwoorden is hier net even anders dan met SEO-campagnes, dus raden wij het zeker aan om je hier eerst in te verdiepen. Uiteraard kun je ook alles aan iKy Creative overlaten. Wij zijn namelijk gespecialiseerd op het gebied van SEO & SEA.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.