SEO – Search Engine Optimization uitgelegd

Het is bijna op hetzelfde niveau als een hersenoperatie of raketwetenschap, als we sommige SEO bedrijven moeten geloven. SEO is daarentegen niet echt zo mysterieus als de meeste mensen denken. Laten we Search Engine Optimization uitleggen, deconstrueren en ontraadselen …

Zoekmachines letten hoofdzakelijk op twee website eigenschappen. De eerste zijn bepaalde dingen op jouw webpagina’s (on-site SEO). De andere eigenschap is informatie over jouw webpagina’s op andere websites (off-site SEO).

Zoekmachines gebruiken vervolgens formules om enorme hoeveelheden gegevens te analyseren over alle webpagina’s die ze kunnen vinden, om vervolgens te bepalen welke webpagina’s ze moeten weergeven wanneer iemand naar bepaalde zoekwoorden zoekt, en in welke volgorde deze gepresenteerd moeten worden.

We kijken vervolgens naar jouw doelgroep en concurrenten om erachter te komen wat zoekmachines willen zien… en zorgen er vervolgens voor dat jouw webpagina’s alles op de juiste manier hebben staan, zowel on-site als off-site. Wat  Google van jouw website verwacht is dus vrij eenvoudig eigenlijk, de uitvoering daarentegen vereist toch wel enige kennis, ervaring en creativiteit.

Hoe SEO werkt …

Hoewel de zoekmachines voortdurend bezig zijn met het verfijnen van hoe ze webpagina’s rangschikken, blijven er twee belangrijke elementen over die de basis vormen voor een succesvol resultaat op de eerste pagina…

  • On-site – Jouw inhoud en website-infrastructuur
    • de beste zoekwoord clusters targetten
    • bestaande inhoud matchen met specifieke zoekwoord clusters
    • nieuwe inhoud maken om specifieke zoekwoord clusters te targeten
    • de beste website-infrastructuur en architectuur hebben
  • Off-site – hoe er naar jouw website wordt verwezen vanuit andere online bronnen
    • een profiel ontwikkelen van inkomende links die relevant en van hoge kwaliteit zijn
    • een relevante en actieve aanwezigheid op sociale media hebben
    • het creëren van citaten (niet-linkende verwijzingen) over jou
    • minstens de helft van jouw SEO-uitkomsten worden beïnvloed door elementen buiten jouw directe controle

…en al het andere gaat over strategie, technieken, tactieken en finesse – de zoekmachines kijken naar meer dan 200 “signalen” bij het evalueren van webpagina’s en elk jaar voegen ze meer dan 400 verfijningen toe – dus een belangrijk onderdeel van ons werk is jouw website aan de top houden… omdat we echt weten hoe SEO werkt!

Keyword Onderzoek

Elke dag zien zoekmachines zoektermen, waarvan ze 25% nog nooit eerder hebben gezien. We richten ons dus op het maken van wat we ‘zoekwoord clusters’ noemen: groepen zoekwoorden die zijn gericht op veelgebruikte ‘kern’-zoekwoorden. Een kern-zoekwoord groep kan bijvoorbeeld ‘accommodatie’ zijn, en dit cluster kan ‘accommodatie New York’, ‘luxe accommodatie’ en ‘boetiek accommodatie’ bevatten. Met behulp van de nieuwste SEO-tools en -software is het onze taak om voor jou de optimale balans te vinden in jouw lijst met zoekwoordgroepen, die de beste ROI (Return On Investment) oplevert.

Afhankelijk van jouw organisatie en/of branche bepalen wij wat voor jou de slimste keuze is om in te investeren: SEO of SEA.

Matching - Bestaande en nieuwe inhoud

Onze benadering van on-site SEO is om te proberen om één zoekwoord van elk zoekwoord cluster te matchen met één pagina op jouw website. Jouw startpagina is meestal gericht op jouw ‘hoofd’ zoekwoord, en jouw belangrijkste navigatiepagina’s zullen jouw volgende belangrijkste zoekwoorden targeten via de hiërarchie van jouw webpagina. Vaak heeft jouw website nog geen webpagina’s om een ​​aantal van de belangrijke zoekwoorden te targeten die jij wilt targeten; in dit geval werken we met jou samen om nieuwe pagina’s te maken om dit te bereiken.

Achter de schermen - De Code

Niet alle websites zijn op gelijkwaardige manier gemaakt. Sommige websites zijn geweldig en zijn zoekmachine-vriendelijk, maar veel websites die we tegenkomen zijn dat niet. Een belangrijk onderdeel van ons werk is om jou en jouw webontwikkelaar te helpen om jouw webpagina’s correct geïndexeerd te krijgen zodat er geen technische belemmeringen zijn voor jouw online succes.

Om een voorbeeld te geven van hoe de zoekmachines momenteel jouw website indexeren, ga je naar Google en type je in het zoekvak in: www.jouwwebsite.nl… en bekijk hoeveel pagina’s zijn geïndexeerd, en hoe Google jouw pagina’s weergeeft… en bel ons als je een vervelende verrassing hebt gehad!

Ja, het uiterlijk en het gevoel is van groot belang om bezoekers te motiveren om jouw website te verkennen, en hen te begeleiden om te handelen of te kopen… maar hiervoor moeten ze eerst jouw website vinden!

Off-site Link-profiel

Eenvoudig gezegd ziet een zoekmachine een link van een andere website naar jouw website als een blijk van vertrouwen in jouw website. Zoekmachines zijn van mening dat als andere websites naar jouw webpagina’s linken, je iets goeds moet hebben om naartoe te linken, en een zoekmachine beoordeelt pagina’s positiever als er naar gelinkt wordt.

Tegenwoordig houden zoekmachines bij het evalueren van jouw offsite-linkprofiel rekening met veel meer factoren dan alleen het aantal links:

  • de reputatie- of vertrouwenswaarde van sites die linken naar jouw website
  • het thema of de relevantie van sites die naar jou linken
  • de “Ankertekst” (de woorden waarmee de link is ingesloten) in links naar jouw site
Off-site Sociaal Profiel

Zoekmachines beginnen steeds vaker sociale-media-referenties te beschouwen als belangrijke signalen over jouw website en jouw bedrijf in het algemeen. Het gaat niet alleen om het hebben van een Facebook-pagina, een Twitter-account of een Google Plus-pagina, maar ook hoe actief je bent en op welke manier je sociale media-partners verwijzen naar jou, jouw bedrijf en jouw website-inhoud.

Off-site Citaat profiel

Citaten zijn verwijzingen naar jouw bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer of website die mogelijk niet naar jou linken maar herkenbaar zijn voor zoekmachines. Hoewel deze citaten op zich al erg nuttig zijn, zijn ze met name handig bij het verbeteren van jouw positie in de zoekresultaten van de kaarten en de geografische positie.

Dus dat is wat SEO is en hoe SEO werkt ...

Zoals we eerder al zeiden, al het andere gaat over de strategie, technieken, tactieken en finesse – de zoekmachines kijken naar meer dan 200 “signalen” bij het evalueren van webpagina’s en elk jaar voegen ze meer dan 400 verfijningen toe aan hun formules en data-analysemethoden.