Online Afrekenmodel

Wat zijn afrekenmodellen?

In de online marketingwereld worden er veel afkortingen gebruikt als het gaat om de online afrekenmodellen. CPC, CPM, u heeft ze vast wel eens voorbij zien komen maar wat betekenen ze nou eigenlijk? Wij van iKy Creative leggen u graag de meest voorkomende afrekenmodellen uit in het onderstaande artikel.

CPC

CPC is de afkorting van Cost Per Click. Dit online afrekenmodel wordt ook wel eens PPC genoemd, wat staat voor Pay Per Click. De naam zegt het al, er worden kosten gemaakt per klik. In Google AdWords kunt u ervoor zorgen dat u een maximum CPC kan instellen. Dit houdt in dat u het hoogste bedrag wat u bereid bent om te betalen aan een zoekwoord instelt. U kunt natuurlijk ook handmatig uw bedragen bepalen zo kunt u volledige controle hebben over uw kosten per klik. Dit zou u kunnen doen wanneer er een zoekwoord wordt uitgekozen waar u meer geld voor over hebt dan voor een ander zoekwoorden.

CPM

CPM is de afkorting voor Cost Per Mile. Dit houdt in dat u Google AdWords per 1000 keer dat uw advertentie wordt vertoond betaald. Hierbij ligt de focus niet op het betalen per klik, maar op het aantal vertoningen. Cost Per Mile wordt alleen gebruikt in het Google Display Netwerk. Dit netwerk is een verzameling van plaatsen waar uw advertenties worden getoond. Dit betekent dat u via Google AdWords uw advertenties laat zien op andere websites. Dit zijn partners van Google die aangegeven hebben dat anderen mogen adverteren op hun website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mobiele apps en Youtube. U kunt ook adverteren op sites waar uw klanten zich bevinden. Dit kan allemaal met behulp van tekstadvertenties, maar ook met video’s. CPM is aan te raden wanneer uw uitgangspunt niet gericht is op het genereren van meer verkeer naar uw website. Hierbij kunt u bijvoorbeeld aan inschrijvingen voor een bepaald event denken.

CPC

CPL

De afkorting CPL staat voor Cost Per Lead. Het afrekenmodel CPL meet hoe rendabel uw online marketing campagne is op het gebied van het genereren van nieuwe leads voor uw verkoopteam. Een lead is een persoon die interesse heeft getoond in uw product of dienst door een doel te bereiken. Deze statistiek is nauw gerelateerd aan andere belangrijke bedrijfsstatistieken, zoals de kosten voor het verwerven van nieuwe klanten. Het doel van deze statistiek is om uw marketingteam een ​​cijfer voor een tastbare euro te geven, zodat zij begrijpen hoeveel geld geschikt is om te besteden aan het verwerven van nieuwe leads.

Het afrekenmodel CPL biedt ook belangrijke gegevens die u kunt gebruiken bij het berekenen van uw rendement op marketinginvesteringen. In feite moet elke fase van de salesfunnel vergelijkbare statistieken bevatten die eraan zijn gekoppeld, zoals de kosten per bezoeker. Op dezelfde manier kunnen deze statistieken worden gebruikt voor het controleren van afzonderlijke campagnes, zoals AdWords, banner advertenties of social media advertenties, of de som van uw marketinginspanningen.

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website goed geoptimaliseerd is, maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

CPS

De afkorting CPS staat voor Cost Per Sale. Bij het afrekenmodel CPS betaalt u pas wanneer er dus daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan nadat er op de advertentie is geklikt. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van het verkochte product. Het grote voordeel van het afrekenmodel CPS is dan dus ook dat u pas betaalt als uw product verkocht is. Hierbij komt ook nog eens dat er veel gratis verkeer naar uw website komt. Dit verkeer koopt misschien niks maar het zorgt wel voor extra awareness voor uw bedrijf.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.