meta

Wat is een Meta-tag?

Een begrip dat in online marketing vaak voorbij komt is de Meta-tag. Heb jij nou geen idee wat er bedoeld wordt met de meta-tag en zou je hier graag meer over willen weten, dan vind je op deze pagina alle essentiële informatie betreft de meta-tags.

Een Meta-tag is eigenlijk eenvoudig uit te leggen als je advertentie voor zoekmachines.

De meta

Wanneer je een zoekmachine als Google gebruikt, zie je natuurlijk een bijna eindeloze lijst aan zoekresultaten. Iedere website die je ziet heeft haar eigen advertentie met daarin vaak de Title-Tag, de pagina-URL en de Meta description. Wanneer je deze drie attributen samenvoegt, noem je dit een meta-tag. Google biedt jouw website deze ruimte om jezelf te pitchen, want in het geheel van zoekresultaten wil jij er natuurlijk voor zorgen dat zoekers op jouw advertentie klikken. Belangrijk is dus dat je de meta-tag verzorgd, uitnodigend en verkopend inricht, zodat internetgebruikers verleid worden om op jouw website te klikken en jij hier conversies uit kunt halen. Hieronder leggen we de attributen van de meta-tag nog even aan je uit.

iky snippet

Title-tag

De title-tag is de blauwgekleurde titel die je bovenaan je meta-tag ziet. Hier kun je in principe neerzetten wat je wilt. Het is gebruikelijk om hier de naam neer te zetten van de pagina waar de bezoeker op terecht gaat komen wanneer hij/zij op de advertentie klikt. Zo kun je hier ook de naam van je bedrijf plaatsen met een eventuele slogan. Ondanks dat je hier neer kunt zetten wat je wilt, is het wel goed om je aan de richtlijn van +/- 65 tekens te houden. Een title-tag die te kort is, verschaft vaak te weinig informatie en bij een title-tag die langer is bestaat de kans dat deze afgekapt wordt en dat niet de hele titel weergegeven wordt.

iky snippet 10

Pagina-URL

Onder de titel zie je vaak de pagina-url. In de meeste gevallen is dit de URL van de pagina waar je op terecht komt wanneer je op de advertentie klikt. Dit is een gegeven voor de zoeker dat deze van te voren weet of hij op de home-, categorie- of productpagina van een website terecht gaat komen. 

iky snippet 20

Meta-description

De meta-description is de zwarte tekst die je terugvindt in je meta-tag. Hier krijg je de kans om in 156 tekens jouw pagina te verkopen. Als je rondkijkt in de zoekresultaten zie je dat iedereen dat op zijn/haar eigen manier doet. Men geeft een opsomming van USP’s waarom je voor diegene moet kiezen, een productomschrijving, een omschrijving van het totale aanbod, de locaties waar hij/zij opereert, prijzen, aanbiedingen of gewoon een verkopende tekst. Deze 156 tekens gebruik je dus om jouw aanbod zo aantrekkelijk mogelijk weg te zetten én om jouw stukje authenticiteit te laten zien. 

iKy snippet 30

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website goed geoptimaliseerd is, maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

Is de meta verplicht?

Hier kunnen we heel kort over zijn: ‘Nee, je bent niet verplicht om de meta in te vullen’. Wat wel zo is, is dat wanneer jij er voor kiest om de meta-description leeg te laten, Google zelf een fragment van jouw pagina selecteert en dat plaatst op de plek van de meta-description. Het kan zijn dat dit een prima stuk tekst is, maar daarentegen kan Google ook een minder goed stuk kiezen dat jij helemaal niet in je advertentie zou willen hebben en dat helemaal niet converteert. Tenslotte is het gekozen fragment vaak te lang voor de 156 tekens, en wordt de meta-description afgekapt met drie puntjes, dit staat ook niet netjes in de meta. Dus ondanks dat invullen van de meta niet verplicht is, is een goede meta wel aan te raden.

De meta-tag voor SEO

De meta-tag schrijf je natuurlijk niet alleen voor de lol, het heeft ook daadwerkelijk impact op je website en je SEO. Jij hebt natuurlijk zoekwoorden voor je website en vroeger hielp het wel eens als je de belangrijkste zoekwoorden ook in je meta-tag terug laat komen. Deze trend is een eigenlijk een beetje over aan het gaan. Daarnaast is er een andere factor in de meta-tag, die veel meer impact heeft op je SEO. Wanneer je een goede meta plaatst die precies aangeeft wat er op jouw pagina te vinden is en aantrekkelijk is om op te klikken, verhoog je de CTR (Click-Trough-Rate). Dit wil zeggen dat er meer mensen zijn die op jouw linkje klikken en dat je vervolgens meer websitebezoekers hebt. Als jij ervoor zorgt dat deze bezoekers na binnenkomst niet meteen je pagina verlaten en zelfs nog overgaan tot het afnemen van jouw producten of diensten, dan is dit van grote waarde voor je SEO. 

Hierboven las je alles over de basis meta-tag. Wanneer je van jouw meta de allerbeste meta wilt maken, bestaat er ook de mogelijkheid om van je meta een ‘Rich Snippet’ te maken.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.

meta voorbeeld