long tail dino

Alles over long-tail keywords

Wie goed gevonden wilt worden in zoekmachines als Google, moet allereerst weten op welke zoekwoorden hij/zij gevonden wilt worden, welke long-tail keywords en welke short-tail keywords. De praktijk bevestigt keer op keer hoe belangrijk zoekwoorden zijn. Zo wil je natuurlijk vooral gevonden worden op relevante zoekwoorden. Zoekwoorden die niets met jouw bedrijf of website te maken hebben leveren immers niet het websiteverkeer op waar je naar op zoek bent. Uitleg over de zoekwoorden en waarom deze zo belangrijk zijn, vind je allemaal op de zoekwoordenpagina. Hieronder gaan we in op Long-tail keywords!

Wat zijn long-tail keywords

Onder keywords heb je twee verschillende varianten, namelijk long-tail en short-tail. Beide zijn keywords en beide kunnen goed zijn om op te focussen. Het verschil zit ‘m in het zoekvolume, de moeilijkheid en de autoriteit die je website heeft behaald. Om op de juiste manier en zo daadkrachtig mogelijk te werk te gaan, dien je met een beginnende website met het focussen op long-tail keywords. Dit zijn keywords die langer en specifieker zijn. Over het algemeen zit er ook minder zoekvolume op deze keywords, waardoor deze keywords ook minder interessant zijn voor je concurrenten of de grote spelers uit de markt. Wie doordenkt ziet ook meteen de kans hiervan: minder concurrentie maakt het voor jouw website gemakkelijker om op de eerste pagina van Google te komen en meer exposure en websiteverkeer te genereren.

Dat je gemakkelijker en sneller op de eerste pagina terecht kan komen is natuurlijk een mooi voordeel, het nadeel is echter wel het lagere zoekvolume van deze zoekwoorden. Omdat er natuurlijk al minder zoekvolume op deze zoekwoorden zit, is het belangrijk dat je de zoekwoorden zo uitkiest dat iedere zoeker die deze zoekterm gebruikt op zoek is naar jou. Dit bevordert het relevante websiteverkeer en kan je bounce-rate verlagen, wat vervolgens weer goed is voor je SEO.

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website goed geoptimaliseerd is, maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

Voorbeelden van long-tail keywords

Long-tail keywords bestaan vaak uit meerdere woorden of woordcombinaties. Dit, met de bedoeling om de zoekterm specifiek te maken. De persoon die bijvoorbeeld een auto zou willen kopen zou dan kunnen zoeken met de zoekterm ‘auto kopen’, waarbij het alleen duidelijk is dat de persoon geïnteresseerd is om een auto te kopen. Van de voorkeur qua merk, model, prijs, kleur en bouwjaar weet je eigenlijk niks en wanneer je focust op dit zoekwoord, moet je dus maar hopen dat de auto die jij verkoopt voldoet aan de eisen van de zoeker. 

cat tail

Wanneer de zoeker de zoekterm: ‘Alfa Romeo Mito uit 2012 kopen’ gebruikt, heb je al een veel beter beeld waarnaar de zoeker op zoek is. Je weet het merk, het model, het bouwjaar en je weet dat dit persoon deze auto wilt kopen. Heb jij een Alfa Romeo Mito uit 2012 te koop? Dan weet je dus 100% zeker dat dit persoon op zoek is naar jouw product en zo is iedere zoeker die deze zoekterm gebruikt meteen een potentiële klant. 

Wanneer maak je de stap naar short-tail keywords?

Natuurlijk focus je niet op één long-tail keyword. Je verspreidt je winkansen en je focust op tientallen, soms wel honderden long-tail keywords. Wanneer je SEO goed toepast en voor elkaar hebt dat je bij veel long-tail keywords op de eerste pagina van Google staat, zal je hiermee traffic genereren. Wanneer het webverkeer hoger wordt, je bezoekers vinden op jouw website wat ze zoeken en je website SEO proof is, wordt het tijd om eens te gaan kijken naar short-tail keywords. Aangezien je nu een goede basis hebt voor je website en misschien zelfs een flinke stijging hebt in je DR (Domain Rating), zal je al meer kans maken om te gaan ranken bij short-tail keywords.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.