Wat is een focus keyphrase?

Een focus keyphrase oftewel focus trefwoord is het woord waarop je in Google met jouw artikel gevonden wilt worden. Maar hoe kies jij een goede focus keyphrase uit? En hoe vaak moet de focus keyphrase terugkomen in jouw tekst? In dit artikel geven wij jou een aantal tips over het gebruik van een focus keyphrase.

Hoe bepaal jij de focus keyphrase?

Een focus keyphrase is het woord waar de tekst over gaat. Een focus keyphrase kan 1 woord zijn, maar ook uit meerdere woorden bestaan en het is belangrijk dat hierdoor Google en de lezer meteen weten waar de tekst over gaat. Stel je voor dat jij een artikel schrijft over vakantiebestemmingen die aantrekkelijk zijn voor Nederlanders. Dan is een focus keyphrase als “Populaire vakantiebestemmingen” wellicht geschikt. Als mensen dit dan intikken in Google is het de bedoeling dat jouw webpagina zo hoog mogelijk in Google komt te staan. In de volgende alinea’s vind je een aantal tips die je daarbij helpen.

Wil jij graag een goede focus keyphrase kiezen, maar kom je er niet helemaal uit?

Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

Op welke plekken plaats je een focus keyword

– In de Url van je bericht.
– In de titel van het artikel.
– In de meta description van de tekst.
– In de eerste alinea van de tekst.   

Online Afrekenmodel

Hoe gebruik je een focus trefwoord?

Een aantal punten die erg belangrijk zijn bij het gebruik van een focus trefwoord zijn:

1. Laat het focus trefwoord regelmatig terugkomen in de tekst, maar niet al te vaak. Het moet nog wel prettig zijn om te lezen. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang een tekst is, je kunt het best een richtlijn aannemen van tussen de 1,5% en 3,5% van het aantal woorden in de tekst.

2. Zorg ervoor dat je dit woord alleen in 1 tekst als hoofd zoekwoord gebruikt en niet in meerdere teksten. Je wilt tenslotte niet dat jouw eigen teksten met elkaar gaan concurreren.

3. Gebruik ook eens synoniemen, je hoeft niet perse vast te houden aan het hoofd trefwoord, maar wissel eens af.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.