Bounce rate

Alles over de bounce rate

Wanneer je als bedrijf bezig bent met Google Ads voor de website kom je vast en zeker een keer de statistiek bounce rate tegen. De bounce rate is een belangrijke statistiek voor je website, het vertelt namelijk veel over de kwaliteit en efficiëntie van de landingspagina. Wanneer de bounce rate van je website hoog is zal er waarschijnlijk iets niet in orde zijn met de landingspagina’s. Wil jij meer te weten komen over de bounce rate? Lees dan vooral even verder. Wij van iKy Creative leggen het graag voor je uit!

Wat is een bounce rate?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat een bounce rate nou eigenlijk betekent. Een bounce komt voor wanneer een gebruiker één pagina laadt en vervolgens de website weer verlaat. De bounce rate is simpelweg het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen gedeeld door het totaal aantal sessies. Bezoekers die je website na het zien van één pagina verlaten hebben meestal dus geen interesse in de content of producten van jouw website. Dit kan voorkomen wanneer SEO onjuist is toegepast. Je spreekt dan hoogstwaarschijnlijk de verkeerde doelgroep aan.

Een hoge bounce rate is niet altijd slecht

Ja, je leest het goed, een hoge bounce rate is niet altijd slecht. Soms is er namelijk een goede reden voor een hoge bounce rate. Bijvoorbeeld wanneer de bezoeker alles vindt wat hij of zij nodig heeft op die ene pagina. Of wanneer er op de pagina wordt doorgelinkt naar een partner website. De bezoeker verlaat dan gelijk jouw website maar dat is hier dan dus ook de bedoeling. Voor zo een pagina is een hoge bounce rate dus niet altijd negatief maar kan het juist iets positiefs zijn.

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website goed geoptimaliseerd is, maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag een handje! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en laten we het onmogelijke mogelijk maken!

Bounce rate verlagen

Een hoge bounce rate kan een aantal verschillende oorzaken hebben. Het is dus belangrijk om er eerst achter te komen wat de oorzaak is voor jouw hoge bounce rate. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met de snelheid van je website. Ook kan het zo zijn dat je SEA en SEO activiteiten op de verkeerde doelgroep zijn gericht. Op deze manier komen er dus bezoekers op jouw website terecht die helemaal geen interesse hebben in jouw dienst of product. Verder is het belangrijk dat je landingspagina’s overzichtelijk en duidelijk zijn zodat de bezoeker gelijk ziet wat ze op de website kunnen vinden. Daarbij is het ook belangrijk dat je website up-to-date is en dus geen oud design heeft. Tegenwoordig is het vooral ook van belang dat mobiele bezoekers je website optimaal kunnen gebruiken. Dit kan door je website te voorzien van een responsive webdesign.

Wil je meer leren over online marketing of heb je een brandende vraag over een ander onderdeel ervan? Ga terug naar onze Online Marketing Uitgelegd-pagina en vind een ander interessant onderwerp.